onsdag 29 augusti 2007

Astrid Lindgren i oversizade glasögon

Astrid Lindgren läser sagor i oversizade glasögon på Barnkanalen. Precis efter Richard Scarrys Äventyrsvärld. Jag har nästan rejsat med en röd sportbil. Livet är allt bra härligt ibland.

Sitter ner och pustar ut. Jag har kört Oscars bil idag. Och det, mina vänner är inget som hör till det normala. Oscar lånar nämligen inte ut sin bil till Någon. De enda som har kört hans bil är killen på bilbesiktningen, hans far - och jag. Förra gången jag körde den satt Oscar bredvid, men idag körde jag den helt själv ända till Grums och tillbaka. Helt sjuk upplevelse. Kan ju börja med att berätta att Oscars bil utmärker sig lite mot Svenssonbilarna på E18. Det är en volvo 850 - stylad i bött. Som liksom pyser, du vet, när man trampar på gasen. Wrmmmmmpsch. Och spinner lite, som en katt. Dubbla avgasrör och ett klistermärke på bakrutan www.StreetCarsSäffle.se. Du kan ju tänka dig att jag känner mig lite bortkommen i den bilen.

Det första som händer när jag gasar på när jag kommer ut på motorvägen mellan Säffle och Grums, är att en röd sportbil åker upp jämsides med mig och börjar burna. Antagligen ville han rejsa med mig. Men så ser han att jag kanske inte såg särskilt rejsbenägen ut. Så han gäsade bara på och lämnade mig ifred. En del bilar och deras ägare är konstiga manicker.

Vad gjorde jag i Grums då (av alla ställen i hela vårt avlånga land)? Jo, jag var på arbetsintervju. Kändes bra, men vågar inte hoppas på något än. Får svar på måndag. Kan inte låta bli att känna ett uns av hybris och tänka "Åh nej, vad ska jag göra om jag tvingas välja mellan flera jobb?". Har nämligen sökt en hel drös med jobb och väntar besked från ett flertal. Men jag har inga förhoppningar som sagt. Försöker iallafall att inte ha några förhoppningar.

Jag fick lön igår, så nu ska jag gå på en secondhand-tur (smygstartade redan igår, men ändå).

Ha det gott / Emelie

Inga kommentarer: